Na początku kilka wyjaśnień:
Znam genetykę i rozumiem, że chów wsobny prowadzi do zwiększonego ryzyka ujawniania się wad genetycznych powiązanych z recesywnymi genami. Nie na próżno kazirodztwo nie jest dobrze widziane w naturze.
Nie mam zamiaru zakładać hodowli rybek, po prostu mnożą mi się zmienniaki na potęgę i mam świadomość, że wcześniej czy później do chowu wsobnego może dojść.
Teraz pytanie:
Jak w naturze rybki zamieszkujące często jeden staw, jezioro czy inny ograniczony zbiornik, żyjące raczej w grupach równolatków czyli prawdopodobnie rodzeństwa, chronią się przed chowem wsobnym? Czy to nie jest czasem tak, że w przypadku rybek ze zjawiskiem wsobnego rozmnażania mamy do czynienia "na okrągło"?
Ciekaw jestem Waszego zdania
Pozdrawiam
Jacek
jak to jest z chowem wsobnym?
Moderator: ModTeam
-
- Zainteresowany
- Pojemność akwarium: 300
- Imię: Jacek
jak to jest z chowem wsobnym?
zupełnie nie znam się na akwarystyce
- maol
- Moderator
- Pojemność akwarium: 200
- Imię: Marcin
- Nazwisko: Olszewski
Re: jak to jest z chowem wsobnym?
Odpowiedź jest prosta - większość naturalnych zbiorników zwykle ma możliwość wymiany materiału genetycznego z 'otoczeniem" - np. poprzez powodzie, gdy część ryb "ucieka", a na ich miejsce napływają nowe. Tam gdzie takiej możliwości nie ma, zbiornik jest na tyle duży, ze żyją w nim tysiące egzemplarzy - co ogranicza proces chowu wsobnego. Przy mniejszych zbiornikach często powstają właśnie poprzez "chów wsobny" oraz odpowiednie przystosowania gatunki endemiczne, właściwe tylko dla jednego zbiornika (choćby Tanganika czy Malawi).